بهروزرسانيهاي Google Mobile
بهروزرسانيهاي Google Mobile
بهروزرسانيهاي الگوريتم گوگل بهروزرسانيهاي Google Mobile گفته ميشود که در درجه اول بهينهسازي وبسايتها براي موبايل را در نظر ميگيرند.
با اولين عرضه در سال 2015، گوگل دوستي تلفن همراه را به يک فاکتور رتبه بندي براي نتايج جستجوي موبايل تبديل کرد.
Mobilegeddon – بهروزرسانيهاي Google با تأثير رسانهاي
در سال 2015، براي اولين بار در تاريخ، گوگل به طور برجسته بهروزرساني الگوريتم خود را با تاريخ دقيق عرضه اعلام کرد. اين بهروزرساني که در تاريخ Google Updates با نام «Mobilegeddon» ثبت شد، نه تنها در محافل سئو يا در وبلاگهاي مرتبط مورد بحث قرار گرفت، بلکه توسط رسانههاي گروهي مانند اشپيگل نيز مورد توجه قرار گرفت.
اصطلاح “Mobilegeddon” براي اولين بار در صحنه بازاريابي آنلاين ايالات متحده استفاده شد. اين اصطلاح از «موبايل» و «آرماگدون» تشکيل شده است.
بر اساس باور آلماني ها، آرماگدون به آخرين داوري، پايان جهان اشاره دارد. اصطلاح بسيار جنگي “Mobilegeddon” براي آپديت گوگل براي تاکيد بر اهميت آن در مهدي نجاري سئو نظر گرفته شده بود.
در ابتدا، مديران وبسايتها در سراسر جهان تصور ميکردند که وبسايتهايي که براي گوشيهاي هوشمند و ديگر دستگاههاي تلفن همراه بهينهسازي نشدهاند، پس از عرضه، از دست دادن رتبهبندي قابل توجهي متحمل خواهند شد. با اين حال، تأثيرات بهروزرساني موبايل اول بر رتبهبندي در 21 آوريل 2015 و اندکي پس از آن در واقع محدود بود.
تأثير کم در ابتدا ممکن است به اين دليل باشد که فقط نتايج جستجوي تلفن همراه تحت تأثير محتواي بهروزرساني الگوريتم قرار گرفتند. در عين حال، مي توان فرض کرد که دغدغه اصلي گوگل جلب توجه به موضوع «بهينه سازي موبايل» بوده است.
تقريبا يک سال پس از عرضه بهروزرساني موبايل اول searchmetrics.com، دومين بهروزرساني موبايل در ژوئن 2016 دنبال شد. تجزيه و تحليل Searchmetrics نشان داده است که اين بار تأثيرات روي رتبه بندي و در نتيجه ترافيک نسبتاً قابل کنترل بود. اثرات تنظيمات الگوريتم معمولاً بسيار کمتر از بهروزرساني Google Panda يا بهروزرساني Google Penguin بود.
ويژگيهاي بهروزرسانيهاي Google Mobile
- سازگاري با موبايل در حال تبديل شدن به يک عامل رتبه بندي است.
- نتايج جستجوي جستجوي تلفن همراه تحت تأثير قرار مي گيرند، به عنوان مثال با گوشي هوشمند.
- الگوريتم مبتني بر URL است و براي کل دامنه عمومي نيست.
- صفحات همچنان مي توانند در نتايج جستجوي موبايل رتبه خوبي داشته باشند، حتي اگر براي دستگاه هاي تلفن همراه بهينه نشده باشند.
- گوگل به طور خودکار تشخيص مي دهد که آيا يک سايت براي موبايل مناسب است يا خير.
اهداف Google Mobile Updates چيست؟
مانند همه بهروزرسانيهاي Google، بهروزرسانيهاي تلفن همراه نيز با هدف بهبود نتايج جستجو براي کاربران انجام ميشوند. اما در حالي که تنظيمات مرسوم در الگوريتم موتور جستجو را مي توان براي همه پرس و جوهاي جستجو اعمال کرد، تأثير به روز رساني هاي تلفن همراه به SERP هاي تلفن همراه محدود مي شود.
گوگل با ارتقاي سازگاري با دستگاه همراه، روندي را در استفاده از اينترنت دنبال مي کند. در برخي مناطق، بيش از نيمي از جستجوهاي جستجو در حال حاضر با استفاده از تلفن هاي هوشمند انجام مي شود.
براي گوگل، معرفي به روز رساني موبايل قطعا هدف بسيار ملموس تري دارد. زيرا اگر گروه موتور جستجو بخواهد به ارائه نتايج جستجوي مرتبط و با کيفيت ادامه دهد، صفحات موجود در فهرست نيز بايد پاسخگوي نياز کاربران باشد.
اگر کاربران اعتماد خود را به اين نتايج جستجو از دست بدهند، زيرا صفحات هدفي که براي موبايل بهينه نشده اند، قابليت استفاده ضعيفي دارند، ممکن است در آينده به موتور جستجوي ديگري مراجعه کنند.
عواقب به روز رساني موبايل براي وب مسترها و سئوکاران
اگر وبمسترها و شرکتها وبسايتهاي خود را براي گوشيهاي هوشمند و ساير دستگاههاي تلفن همراه بهينهسازي نکنند، در معرض خطر ضررهاي رتبهبندي در SERPهاي موبايل هستند.
از يک طرف، اين تلفات مي تواند از طريق استفاده مستقيم از الگوريتم موبايل رخ دهد. از سوي ديگر، صفحاتي که براي گوشي هاي هوشمند مناسب نيستند، سيگنال هاي منفي کاربران را به گوگل ارسال مي کنند. به عنوان مثال، نرخ پرش مي تواند افزايش يابد و مدت اقامت مي تواند کاهش يابد.
در بهينه سازي موبايل چه مواردي را بايد در نظر گرفت؟
در جريان معرفي بهروزرسانيهاي موبايل، به مديران وبسايتها در سراسر جهان توصيه ميشود که وبسايتهاي خود را براي استفاده از تلفن همراه بهينه کنند.
روش ديگري که گوگل توصيه مي کند طراحي واکنش گرا است. اين اجازه مي دهد تا محتوا و طرح وب سايت ها به طور مستقيم با دستگاه مورد استفاده براي دسترسي به صفحه هدف تطبيق داده شود. با طراحي واکنشگرا، تنظيم صحيح تگ viewport بسيار مهم است.
يکي ديگر از امکان بهينه سازي موبايل، ايجاد زير دامنه هاي ويژه براي دستگاه هاي تلفن همراه است. اما در اين مورد، دو نسخه از يک وب سايت بايد حفظ شود. اين به نوبه خود بر عناصر ديگر مانند تگ هاي متعارف، نقشه هاي سايت rel=alternate يا XML تأثير مي گذارد.
در اصل، مهم است که هنگام بهينه سازي براي موبايل، مديريت متفاوت وب سايت را در نظر بگيريد. وبسايتها با گوشي هوشمند از طريق صفحه نمايش لمسي اداره ميشوند، در حالي که ماوس و صفحه کليد با دسکتاپ در دسترس هستند.
در آينده، بهويژه هنگام بهينهسازي براي گوشيهاي هوشمند، اگر وبسايتها به عنوان مثال از طريق کنترل صوتي کار کنند، نشانهگذاريها ميتوانند اهميت بيشتري پيدا کنند.
https://kwafoo.coe.neu.edu:7788/git/kabodseo6119
http://bioimagingcore.be/q2a/user/kabodseo6119
https://list.ly/gotor71939/lists
https://www.skillshare.com/profile/Kabodseo6119-Kabodseo6119/747318744
https://replit.com/@kabodseo6119
http://ttlink.com/kabodseo6119
https://letterboxd.com/kabodseo6119/
https://www.kiva.org/lender/eapbs7671
https://slides.com/kabodseo6119
https://priti-nag.tribe.so/user/kabodseo6119